150 yil önce planlaniyor! Merakla beklenen projenin yüzde 90’i tamamlandi


Zonguldak’in Çaycuma ilçesine bagli Filyos beldesinde Sultan 2. Abdülhamid Han tarafindan “Anadolu’da Genel Üretim Raporu” dogrultusunda planlanan Filyos Projesi ile ilgili çalismalar tüm hiziyla sürüyor. 23 bin dekarlik ve Endüstri Bölgesi ilan edilen alanin önünde bulunan 25 milyon ton kapasiteli Filyos Limani, kuzey-güney aksini da birbirine baglamis olacak. Alt yapi liman insaatinin yüzde 90’a geldigi bölgede, üst yapi ve limanin isletilmesinde en büyük talipli KARDEMIR. Karabük, Zonguldak ve Bartin’in ortasinda bulunan bölgenin üç iline önemli katkilar saglamasi beklenen Filyos limani, Karadeniz’in en niteliklisi ve en donanimlisi 25 milyon ton kapasite ile Türkiye’nin üçüncü büyük limani olacak.


MESCIER: “KARABÜK’ÜN YILLARDIR BEKLEDIGI LIMAN”

Karabük Ticaret ve Sanayi Odasi (KTSO) Baskani Mehmet Mescier, Filyos Limani’nin Karabük’ün yillardir bekledigi bir proje ve bekledigi bir liman oldugunu ifade ederek, “Karabük’ün dünyaya olan baginin perçinlenecegi bir nokta” dedi. Karabük sanayicisi ve TSO olarak limani yakindan takip ettiklerini kaydeden Mescier, “Liman suan yüzde 85-90 seviyesine ulasmis durumda. Alt yapiyi devlet yapiyor gelecek yil Mayis veya Haziran gibi tamamlanmasi bekleniyor. Bizde yakinen takipteyiz. Bütün detaylari takip ediyoruz” diye konustu.

“KARDEMIR’IN OLMADIGI BIR FILYOS LIMANINI DÜSÜNMEK MÜMKÜN DEGIL”

Ulastirma ve Altyapi Bakanligi tarafindan limanin üst yapisini yap, islet ve devret modeliyle ihale edilecegini de kaydeden Mehmet Mescier, “KARDEMIR yap islet ve devret modelini yapabilecegini daha önce bakanliga bildirdi. Bizde KARDEMIR’i destekliyoruz. Karabük Ticaret ve Sanayi Odasi olarak limanin mutlaka KARDEMIR’in yada KARDEMIR’in içinde bulundugu konsorsiyumun orada yönetici olmasi, o limani iyi yönetmesi, idare etmesi gerektigini destekliyoruz. KARDEMIR bu konuda çok istekli. Bu sayede KARDEMIR’in lojistik maliyetinin düsüp karliliginin artmasi saglanacak. Içinde bulundugumuz dönemde çelik sektörü zor dönemden geçiyor. Karliligi arttirmak tabi ki amacimiz ama belki bir süre için bu avantaj piyasadaki KARDEMIR’in varligini devam ettirmesi için ihtiyaci olan bir bütçe olacak. Suanda bu bölgede bu kapasitede bir liman yok. KARDEMIR farkli özel limanlari kullanarak bu tasimaciligi yapiyor. Çok ciddi lojistik maliyetlerine katlaniyor. KARDEMIR’in yillik 9 milyon ton hareketi var. KARDEMIR ve Karabük olmasa Filyos Limanina belki suanda yük getirebilecek kimse yok. Onun için KARDEMIR olmazsa Filyos Limani zaten bir anlam ifade etmeyecek. KARDEMIR’in olmadigi bir Filyos Limanini düsünmek mümkün degil. KARDEMIR mutlaka burada olmali. Tek basina olabilir, bir konsorsiyum olusabilir Karabük, Bartin ve Zonguldakli sanayicilerinde içinde bulundugu bir yapida olabilir. Ama KARDEMIR’siz buranin olmasi düsünülemez. Sadece KARDEMIR degil, Karabük’te ihracat ithalat yapan basta demir çelik sektörü yapan bir çok firmamiz var. Bu liman sayesinde bu firmalarimizin lojistik maliyetleri asagiya düsecek. Dünyada daha rekabetçi bir hal alacagiz. Belki ihracatimiz artacak. Ihracati arttiracak farkli sektörler olabilir. Bu liman Bati Karadeniz Bölgesini mutlaka hareketlenmesine katki saglayacak bir liman. KARDEMIR kömür ve cevheri ithal ediyor. KARDEMIR ihracat da yapmak istiyor. Bu dedigimiz ithalat tonajlari. Burada 3.5 milyon tonu üretip iste 2 milyon ton mamül ya da yari mamül ihracati oldugunu düsünürsek bu 15 milyon tonlara ulasabilir. Birde KARDEMIR’den hammadde alip yari mamül alip Karabük’te kullanan haddehanelerin de ihracati eklendiginde Karabük’te 15 milyon ton yük potansiyeli olusacaktir. Buna Bartin ve Zonguldak’taki sanayi kuruluslari eklendiginde zaten liman neredeyse bu bölgenin ihtiyaci ile talebi ile kendini dolduracak. Ayrica arkasina yapilacak endüstri bölgesindeki yatirimlarla birlikte bir lojistik ve sanayi üssü haline gelmis olacak bu bölge” dedi.


“KONTEYNER ILE IHRACAT YAPMAYA ÇALISAN BIR ILIZ

Filyos Limani’nin önemi de dikkat çeken Karabük TSO Baskani Mehmet Mescier, sunlari söyledi:
“Filyos’un öyle bir noktasi var ki; Filyos Zonguldak sinirlari içerisinde. En yakin oldugu il Bartin. KARDEMIR’inde en yakin oldugu liman. Mecburen bu 3 il birlik ve beraberlik içerisinde olmak zorunda. Buna ilaveten Iç Anadolu’daki konteyner yükleri Marmara bölgesi, Istanbul’a yakin olan Gebze Bölgesi Limanlarina hareketi var. Oradaki limanlar zaten yetersiz. Özellikle kara trafiginde bir yogunluk var. Buradaki Filyos Limaninda konteyner terminalleri yapilip Gebze Bölgesindeki konteyner hareketinin bir bölümü Filyos’a kaydirildiginda Karabük, Bartin ve Zonguldak’in haricinde belki Ankara, Bolu, Çankiri, Çorum buralarda imalat, ihracat yada ithalat yapan firmalarda konteyner limani olarak da Filyos Limanini kullanacaktir. Bu sayede Marmara’daki o yogunluk karayolu, denizyolu yogunlugu Bati Karadeniz’e kaymis olacak. Planlama zaten bu sekilde yapilmisti. Lojistik olmazsa ürettiginiz ürünün bir anlami kalmaz. Karabük denize konteyner tarafindan baktiginizda 300-400 kilometre uzakta Istanbul’a. Konteyner ile ihracat yapmak Karabük’ten gerçekten çok zor ve çok ciddi konteyner ile ihracat yapmaya çalisan bir iliz. Bu kadar zorluga ragmen. 100 kilometre uzagimiza böyle bir limanin olmasi demek bizim ihracatimizi çok rahatlatacak. Ihracat yapacak ve yapma ihtimali olan firmalarinda yatirim yapmasini, baska bir yere yatirim yapmasindansa Karabük’e yatirim yapma ihtimalini arttiracak. Böylece bölge sanayisinde de mutlaka gelisim olacaktir.”

Kaynak : www.hurriyet.com.tr/150-yil-once-planlaniyor-merakla-beklenen-projenin-yuzde-90i-tamamlandi-41389077